Topp 5 i Business Central 2024 Release Wave 2

Microsoft Dynamics 365 Business Central Release Wave 2 har börjat rullas ut och den innefattar en våg av uppdateringar som kommer ut löpande ända fram till mars 2025. Listan är lång och innehåller upp emot 100 punkter. Här följer de fem av de bästa nyheterna (plus ett extra tips) som vi tror kommer att kunna hjälpa er redan nu i oktober!

Business-Central-Release-Wave-2-2024

Business Central Release Wave 2 innehåller många nyheter som hjälper dig att arbeta ännu mer effektivt. Bland annat får du nu ännu större möjligheter att automatisera viktiga processer. Här har vi valt ut topp fem av de allra bästa uppdateringarna:

1. Prenumerationsfakturering

Många företag har återkommande intäkter i form av att erbjuda varor eller tjänster som en prenumeration. Med den nya releasen lanserar Microsoft en ny modul för att hantera det här. Perfekt för företag som säljer produkter eller tjänster som prenumerationer, såsom serviceavtal eller IT-licenser. Funktionerna inkluderar:

2. Shopify

Microsoft satsar stort på sin e-handelsapp Shopify och kommer med ett antal förbättringar i Business Central Release Wave 2. Connectorn till Business Central hittar du i Microsoft Appsource. Med Shopify kan du enkelt sätta upp och integrera en webbshop där B2B-kunder kan lägga sin order på egen hand i inloggat läge, eller sälja direkt till konsumenter. Här följer de tre mest intressanta nyheterna i denna release:

3. Flera momsnummer för en kund

För er som har distributionslager i flera EU-länder, kan ni nu automatiskt tilldela rätt momsnummer och bokföringsgrupper utifrån leveransadressen på försäljningsdokumenten. Denna automatisering som följer med i Business Central Release Wave 2 förbättrar momshanteringen och minskar risken för fel.

4. Få ett meddelande utanför Business Central när en jobbkö misslyckas

Vissa uppgifter, rapporter eller processer rullar per automatik i bakgrunden med ett visst intervall. Men ibland kan någon av dessa bakgrundsprocesser av någon anledning bli avbruten och är alltså inte längre schemalagd för att köras. Detta kan medföra problem, t ex att ni plötsligt jobbar med en gammal växelkurs eller att fakturor inte går iväg till kunderna som de ska.

Nu kan du få aviseringar om fel i något jobb, även utanför systemet. Genom att sätta upp en avisering kan ni reagera direkt när ett jobb går fel och påbörja felsökningen för att kunna åtgärda. Det ökar produktiviteten genom att minimera fel. Dessutom säkerställer det att automatiserade processer, som valutauppdateringar eller fakturering, fungerar smidigt. Aviseringarna går via Power Automate till valfria mottagare. Förslagsvis ett email med relevant information som också länkar till problemet och skickas till användare eller direkt till er support-partner.

5. Copilot i Release Wave 2

Den efterlängtade funktionen ”Chatta med Copilot” är förväntad att komma på svenska i januari 2025, och då som en förhandsversion. Från och med version 25.0 (utgivningscykel 2, 2024) är Copilot automatiskt påslagen i alla nya installationer och uppgraderingar. Vilket innebär att om ni har en nyinstallation eller uppgradering så kommer ni inte att behöva starta funktionen Copilot för att användarna ska få tillgång till funktionerna. Här kan ni läsa mer om Copilot. Fram tills lanseringen får vi några andra uppdateringar på Copilot-fronten:

Extratipset då?

I och med Business Central Release Wave 2 kan du dra och släppa flera filer. En efterlängtad funktion för att t ex lägga till filer i faktaboxen, eller till ett e-postmeddelande. Sparar tid och förenklar ditt arbete på ett smart och enkelt sätt.

Rasmus Björk Two

Är du nyfiken på resten av Release Wave 2? Hör av dig till Rasmus!

Rasmus Björk

rasmus.bjork@two.se

070-974 95 53