Start»Nyheter»Hantera dina kunders service och underhåll på ett smartare sätt
7 mars, 2022
Hantera dina kunders service och underhåll på ett smartare sätt
Att leverera en effektiv fältservice är viktigt för alla företag som har maskiner och utrustning ute hos sina kunder. Det är avgörande för att få och behålla nöjda och lojala kunder. Men det är inte alltid enkelt att hantera fältservice och allt vad det innebär.
Microsoft Dynamics 365 Business Central tillhandahåller en rejäl uppsättning funktioner som hjälper dig att säkra upp din fältservice. Verktygen i Business Centrals Field Service är viktiga för att stötta reparationsverkstäder och servicetekniker. Dessutom är de ett effektivt stöd när det kommer till komplexa serviceavtal, industriella servicemiljöer och stora volymer av reservdelar där många servicetekniker är inblandade.
Boka in servicetekniker baserat på kompetens och tillgänglighet
Skapa serviceofferter och fakturor
Jobba proaktivt istället för reaktivt
Vill du jobba proaktivt istället för reaktivt med din fältservice kan IoT vara lösningen. Du kan till exempel koppla upp din utrustning för att planera din service och underhåll ute på fältet. Dessutom kan du schemalägga ditt underhåll för att säkerställa ett proaktivt arbetssätt och hålla dina kunder nöjda. Genom att kombinera IoT-diagnostik med ditt affärssystem får du en helhetsbild av ditt åtagande gentemot kunden.
Effektivisera schemaläggningen för att se till att all service utförs i tid och av rätt servicetekniker för jobbet. Jobba med centralt lagrad data och koordinera alla olika servicebesök för att optimera ruttplaneringen.
Automatisera underhållsordrar för att uppnå ett mer effektivt serviceupplägg. Med hjälp av workflows ser du vad som ska göras och när. Genom att samla alla arbetsordrar kommer alla åt samma information och historik.
Upptäck problem innan de uppstår. Med IoT kan uppkopplad utrustning larma om den känner av avvikelser. Du kan undersöka problemet och kontakta kunden för åtgärd innan de drabbas av något fel, eller ens har upptäckt problemet.
Lagra historik för din fältservice. Se vilken service och underhåll som har gjorts tidigare, när och av vem. All data som gäller kunden är samlad och ger en helhetsbild av utrustningens livscykel.
Koppla upp alla medarbetare till samma kunddata. Sätt upp kunden en gång och samla all information på ett ställe. På så sätt har alla tillgång till allt, vilket underlättar för en smidig och välinformerad dialog med kunden.
Vad bör en programvara för fältservice innehålla?
Se till att du har funktioner som gör det möjligt att:
jobba smartare. En programvara med inbyggd intelligens ger dig information som hjälper servicetekniker och annan personal på fältet att arbeta mer effektivt.
koppla samman programvaran med affärssystemet. Programvaror för fältservice kan integreras med ERP-system och medverkar därmed till att skapa en sammanhängande helhetsbild av affärsläget.
jobba effektivt ute på arbetsplatsen. När dina servicetekniker är ute på jobb, hos en kund eller i en stor byggnad utan täckning måste de ändå ha tillgång till den information de behöver, när de behöver den. Och det bör därför programvaran ha stöd för, i form av mobila funktioner och offline-funktioner.
skapa en sömlös upplevelse. Genom att du kan ansluta andra verktyg och appar från tredje part kan du skapa smidiga arbetsflöden mellan fältservice, kundtjänst, marknad och försäljning.
växa i takt med företaget. När din verksamhet växer vill du också kunna anpassa programvaran för fältservice, så att den är lätt att integrera med andra system och externa datakällor.
Fältservice i Microsoft Business Central
I Business Central kan du:
Kommunicera direkt med dina kunder, t ex ge information om var serviceteknikern befinner sig
Skicka undersökningar efter exempelvis ett servicebesök, för att direkt fånga upp kundens upplevelse
Erbjuda schemaläggning med självbetjäning, och på så sätt underlätta för kunden
Vet du om att Business Central är en av de ledande programvarorna inom Field Services? I analysbolaget Gartners undersökning för 2021 hamnar Business Centrals Field Service i den övre högra kvadranten bland alla system på marknaden. ”-Jag tror att den här positionen speglar Microsofts expansiva utveckling av BC. De satsar ständigt på att utöka systemstödet för hela organisationen, för att uppnå ett heltäckande ekosystem med produkter” säger Micke Sjöqvist, AO-chef för Dynamics 365 på Two.
Vill du veta mer om Field Service i Business Central?
Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse.
Om du tycker det är ok, klickar du på "Acceptera alla". Du kan såklart välja vilken typ av kakor du vill ha genom att klicka på "Inställningar".
Läs vår cookie policy