Excelfantaster – se hit! För alla er som använder VLOOKUP i Excel – ni kommer att älska Power BI! Att gå från att jobba med celler, kolumner och pivottabeller till färdiga diagram och KPI-mätare har aldrig varit smidigare.
Vill du kombinera data men är trött på krångliga formler för det? Microsoft Power BI hjälper dig att skapa relationer visuellt och gör jobbet åt dig. Allt som går att göra i Excel kan du också göra i Power BI, och mer därtill. Dessutom presenterar Power BI ditt Exceldata på ett lättförståeligt och överskådligt sätt. Du kan snabbt göra analyser, utan att behöva gräva i ditt Exceldata. Genom att dra och släppa fält som hör ihop och påverkar varandra skapar du enkelt de relationer som du vill sätta upp. Därmed får du rapporter som interagerar med varandra.
Power BI har ett formelspråk likt det i Excel (DAX). Därför kan du som van Excelanvändare snabbt komma igång och få upp riktigt kraftfulla rapporter på nolltid. Eftersom Power BI är ett verktyg från Microsoft kommer du att känna igen dig i gränssnittet och sättet att bygga formler.
Är du trött på krångliga och ständigt återkommande rapportförfrågningar? Genom att gå från Excel till Power BI kan dina rapporter läggas upp och delas med andra. Efter att din analys är uppsatt i Power BI kommer du att se hur mycket enklare det är för kollegorna att hitta svar på egen hand. Därefter kan du fortsätta bygga grymma rapporter och snygga dashboards. Vi på Two har jobbat med Microsoft Power BI ett antal år och har samlat på oss erfarenhet. Om du undrar över något är du mer än välkommen att höra av dig! Eller varför inte läsa något av våra kundcase? Vi har färdiga integrationer mot en rad affärssystem, om du skulle vilja sträcka dig bortom Excel. Kanske är det just till ditt ERP vi sätter upp nästa integration?
Kolla gärna in våra Tips & Trix för Power BI. Där visar vår egen BI-expert Isak i en serie korta videos hur du jobbar och bygger rapporter och dashboards i Power BI.
Christofer Järlesjö
070-238 78 29
christofer.jarlesjo@two.se