Vi summerar Business Central release wave 2

Den senaste releasen av Microsofts affärssystem Business Central började rullas ut i oktober 2023. Fram till mars 2024 släpper Microsoft löpande ny och värdefull funktionalitet. I väntan på nästa release wave ser vi tillbaka på 5 viktiga nyheter i den senaste, och vad du som Business Central användare kan ha nytta av.

Affarsintelligens

Business Central release wave 2 innehåller många bra nyheter. Vi har samlat fem guldkorn bland nyheterna, som kommer att förändra spelet för dig och ditt företag.

5 nyheter i release wave 2

  1. Den virtuella assistenten Copilot vid din sida
    Äntligen – Microsoft introducerar Copilot – din intelligenta och vänliga partner som är här för att hjälpa dig på vägen. Chatta med Copilot och få omedelbar åtkomst till all den support och vägledning du behöver för att lyckas med dina verksamhetsmål. Copilot är en virtuell assistent som erbjuder användare möjlighet att interagera med Business Central med vanligt språk, utan avancerade regler för frågorna. Därmed ökar användarvänligheten och effektiviteten i Business Central, och du får snabb åtkomst till både information och funktionalitet.
  2. Prestanda, prestanda, prestanda
    I och med release wave 2 blev Business Central snabbare och ännu mer stabilt. Du laddar nya flikar och kort snabbare. Dessutom har det skett stora förbättringar i prestanda för momsavstämningar, lagervärderingar och mycket annat. Det är som att få en turbo-boost för din verksamhet!
  3. Starkare integration med Skatteverket
    Med förbättrad prestanda, smidigare processer och en starkare integration med Smart Swedish VAT och Skatteverket får du en mer effektiv och framgångsrik verksamhet. Du kan nu ladda ned dina transaktioner från Skatteverket och se dem i Business Central. Detta ger dig enkel åtkomst till din finansiella data och möjliggör en smidigare balanskontroll än någonsin tidigare.
  4. Intrastatrapportering – enklare än någonsin!
    Hanteringen av intrastatrapportering har blivit mycket smidigare när det gäller trepartshandel inom EU. Du kan nu automatiskt exkludera trepartshandeln från intrastatrapporten när varorna inte passerar ert land eller region. Vilket innebär att ni kan effektivisera er rapportering och följa EU:s regler för intrastathandel med minimalt manuellt arbete. Vilket lyft för din rapporteringsprocess!
  5. Ett koncerninternt samarbete utan hinder!
    Nu kan du smidigt hantera koncerninterna transaktioner mellan olika miljöer utan att behöva använda filöverföringar eller extra programvara. Detta gör att du kan arbeta effektivt och intelligent, även i komplexa organisationsstrukturer. Dessutom kan du nu implementera godkännandeflöden för koncerninterna redovisningsjournaler, vilket ger dig ökad kontroll och transparens i din redovisningsprocess. Med dessa nya verktyg är inget hinder för samarbete för stort!

Är du nyfiken på Business Central, och hur det kan passa er? Läs mer och hör gärna av dig!

Rasmus Björk Two

Frågor om nyheter i Business Central? Rasmus har svaren

Rasmus Björk

rasmus.bjork@two.se

070-974 95 53