Volvohandlarföreningen

Volvohandlarna växlar upp med Tacdis och Power BI

Hur får man ett gäng bilhandlare, ett centralt ekonomisystem och ett återförsäljarsystem att leverera lite extra värde? Jo, man kopplar ihop Tacdis och Power BI – och Two. Two har fått uppgiften att utveckla Volvohandlarnas BI-plattform och serva dem med ytterligare vidareutveckling och förbättringar av analysplattformen. Ett uppdrag vi är mycket stolta över!

Affärsområde

Business Intelligence

Plattform

Power BI

Länk till webbplats

Det hela började med behovet av en ny och mer modern plattform för att fortsätta ta säkra och faktadrivna beslut inom de olika verksamheterna. Och det gäller inte bara bilar på lager eller siffror i resultaträkningen, utan också vad som faktiskt händer på verkstadsgolvet.

Two har fått förtroendet att utveckla BI-plattformen för ett antal Volvohandlare. Ett uppdrag vi är både stolta och glada över – och som vi dessutom får göra i nära samarbete med handlarna själva genom ett särskilt BI-råd. Rådet prioriterar nya funktioner och förbättringar tillsammans, vilket både stärker lösningen och gör att fler handlare vill vara med. Demokrati, datadrivet och driv – i ett och samma paket.

Tre spår: ekonomi, sälj och eftermarknad

Projektet började med ett gemensamt mål: att samla och visualisera data, bland annat Volvohandlarnas eget Tacdis och affärssystemet Unit4. På så sätt kan bland annat ekonomifunktioner, eftermarknad och försäljning fatta smarta beslut baserade på all samlad data. Samtidigt som det med den nya plattformen följer bättre möjligheter till verksamhetsspecifika och lokala funktioner jämfört med tidigare lösning. Tillsammans med ett antal Volvohandlare har vi på Two utvecklat en lösning med rapporter och dashboards i Power BI som ger koll på det som är viktigast:

Säljarna har med Tacdis och Power BI ett komplett och förbättrat stöd jämfört med tidigare, för att utvärdera affärerna och även fortsatt ha full koll på vad som såldes, till vilket pris och hur det påverkade resultatet. Eftermarknaden hanterar handlarna i ett verktyg som är både styrmedel och uppföljning i ett. Målet? Jo:

Volvohandlarna_dataanalys-PowerBI-Tacdis

En lösning med växande potential

För Anders H Bouvin som är ekonomichef på Skobes Bil Support AB, är vinsterna flera:

”Vi såg ett initialt ett behov av att på ett enkelt sätt följa resultatet i våra bolag. Tillsammans med andra återförsäljare drog vi därför igång det här projektet. Det finns såklart andra system på marknaden, men där äger man inte datan själv, vilket var viktigt för oss alla. När vi såg resultatet av projektet och hur bra det blev utvecklades behovet till att kunna följa fler delar i verksamheten. Hur kan vi på ett bra sätt jämföra informationen från vårt affärssystem Tacdis med data från Unit4? Därav uppstod Sales och Workorder-projektet. Vi olika handlare hade olika behov, men initialt var det bilförsäljningsuppföljning som vi enades om. Därefter utökades det till att även kunna följa servicemarknaden på ett bra sätt. 

Skobes använder lösningen dagligen. Den har till skillnad från vår tidigare lösning gett oss möjlighet att på ett snabbt och säkert sätt kunna följa hur vår verksamhet går ekonomiskt. Alla som har tillgång till vårt intranät har också tillgång till t ex ekonomirapporten. Ett bilförsäljningsföretag har ofta flera olika avdelningar som var för sig följs upp löpande. Med enkla filter kan vi nu lätt välja vad vi vill se och få snabba svar. Den nya lösningen har verkligen gett oss väldigt bra möjlighet till att alltid utgå ifrån uppdaterad data! Med Sales och Workorder kan vi följa bilförsäljningen och följa upp respektive affär. Detsamma gäller även för vår servicemarknad. I och med att vi har flera uppdateringar dagligen så kan vi även ute på verkstadsgolvet se valda nyckeltal i förhållande till mål osv.     

Jag ser stora möjligheter att utveckla BI-plattformen för att på framförallt ett snyggt, säkert och automatiskt uppdaterat sätt ta fram allehanda analyser och nyckeltal. Samarbetet med Two har funkat bra, de har varit lyhörda och på ett bra sätt försökt styra upp alla våra handlares olika viljor och fått ihop en BI-lösning som är väldigt bra!”

Snabbhet, flexibilitet och fler analysmöjligheter

”De nya rapporterna ser jag kommer att bidra till flera faktadrivna beslut inom alla våra verksamheter. Vi ser också möjligheter att kunna automatisera visualiserade nyckeltal och mål på ett tydligare sätt inom organisationen.  Two har levererat hög tillgänglighet och stor lyhördhet för våra behov. Konsulterna som vi jobbar med är lösningsorienterade och ger aldrig upp, utan tar egna initiativ och är här ihärdiga i sin framåtsträvan. Vi har aldrig suttit stilla.”

Anna Gustavsson

Chef Kundcenter Falun
Rolf Ericson Bil i Dalarna AB

Olika handlare, olika behov, egna rapporter

”Det är viktigt för oss att äga vår data, vilket vi gör i den här plattformen. Vi olika handlare har olika behov och önskemål, men initialt var det uppföljning av bilförsäljningen som vi enades om. Sedan utvecklades det till att även ha möjlighet att följa servicemarknaden på ett bra sätt.
Samarbetet med Two har funkat bra, de har varit lyhörda och på ett bra sätt försökt styra upp alla våra handlares olika viljor – och fått ihop ett rapportpaket som är väldigt bra!”

Anders-H-Bouvin_Skobes-Bil

Anders H Bouvin

Ekonomichef
Skobes Support AB

Från Tacdis till Power BI – och vidare

Lösningen bygger på att data från Tacdis och Unit4 hamnar i Power BI. Azure utgör den tekniska grunden, och resultatet är tydligt:

En stabil, skalbar plattform som ger affärsinsikter på riktigt. Och vi ser fram emot att fortsätta det här resan tillsammans med Sveriges kanske mest engagerade – och numera riktigt datadrivna – bilhandlare.

Anna Gustavsson, chef Kundcenter hos Rolf Ericsson Bil i Dalarna i Falun, ser flera fördelar med den nya plattformen:

”Vi behövde en ny och uppdaterad plattform för att främja säkrare och mer datadrivna beslut inom våra olika verksamheter. De gamla rapporterna behövde ett modernare gränssnitt och mer flexibel filtrering. Vi sökte också möjlighet att kunna anpassa rapporterna efter våra behov och aktuella aktiviteter från ett tillfälle till ett annat. Möjligheterna att kunna dela automatiserad information, nyckeltal och måluppföljning med alla verksamheter inom organisationen är stora.

Den nya BI-plattformen har möjliggjort för oss att snabba upp uppföljningsprocesser på både avdelningsnivå, individnivå och ända ner till enskild affär. Dessutom tar vi in data från flera olika källor i analysen. Våra teamledare upplever de nya rapporterna som snabba, flexibla och med mängder av analysmöjligheter.”

Datadriven analys med rätt verktyg

Christofer Järlesjö, VD på Two är både glad och stolt över samarbetet:

”Jag har jobbat med Volvohandlarna tidigare under många år. Det är roligt att se vilken kraft man kan frigöra genom att koppla på datadriven analys. Det är också nödvändigt. Bilbranschen rör sig snabbt och gamla sanningar håller inte alltid – med rätt analysverktyg kan handlarna växa och fatta beslut med trygghet.”

Christofer Järlesjö

Nyfiken på att höra mer om dataanalys?

Christofer Järlesjö

christofer.jarlesjo@two.se

070-238 78 29