Med över 100 anläggningar under sitt koncernparaply i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien är Bilia AB en av Europas största bilkedjor. Genom att leverera moderna och smarta BI-lösningar hjälper Two till att accelerera Bilias arbete med både miljömål och integration av nya varumärken.
Affärsområde
BI
Plattform
Power BI
Gå till webbplats
bilia.se
På Bilia har Twos BI-konsult Jennifer Jörning en betydande roll i företagets interna BI-team, även kallat BISC (Business Intelligence Solution Center). Hennes arbetsuppgifter är allt från den dagliga förvaltningen av befintligt datalager och rapporter till konsultation och utveckling då nya analysbehov dyker upp i verksamheten. Jennifer berättar lite om det hon jobbar med just nu:
– Idag är det högst aktuellt med miljömål. Bilia jobbar mycket med hållbarhet så just nu hjälper jag verksamheten att gräva fram data från deras verkstäder. På sikt kommer det att utgöra grunden för viktiga nyckeltal till miljömålen. Drivmedel är ytterligare en viktig fokuspunkt i och med elbilsaffärens framfart, fortsätter Jennifer.
För oss på Two är det viktigt att leverera både på kort och lång sikt. Vi vill hjälpa våra kunder att bli ännu lite bättre helt enkelt, idag och i framtiden. Genom att vi både utvecklar och förädlar Bilias BI-lösning kan vi öka det totala värdet i vår leverans av BI-expertis.
Likt flertalet organisationer finns det många system i Bilias systemflora. I takt med att koncernen förvärvar nya bolag tillkommer det ofta nya källsystem. – Det är definitivt en utmaning att hitta en så generisk datamodell som möjligt för alla dessa. Och samtidigt måste vi ta höjd för scenarion som eventuellt skulle kunna dyka upp i framtiden, säger Jennifer Jörning. Hon tillägger att det samtidigt är det som ofta gör analysjobbet extra roligt.
Vi ställde ett par frågor till Bilias BI-chef, Martin Dicander, om läget på Bilia och samarbete med Two:
Vad händer på Bilia idag?– Bilia har under året förvärvat ett antal bolag som dessutom innefattar nya märken såsom Mercedes och Porsche. Arbetet med att integrera dessa bolag och sätta sig in i nya system är något som BI-teamet har ägnat en hel del tid åt. Det pågår även ett löpande projekt med att ta fram en ny och modern BI-lösning för hela Biliakoncernen som är utvecklad i Power BI. Tanken är att denna lösning ska ligga till grund för analys och uppföljning av Bilförsäljning, Servicemarknad och Bildelar.
Spännande, tycker vi på Two som får följa med på denna resa!
Ni har sedan en längre tid tillbaka arbetat med vår kollega Jennifer, vad tycker ni att Jennifer och Two tillför på Bilia?– Jennifer är med sin kompentens, personlighet och driv en stor tillgång till teamet och dessutom en mycket uppskattad kollega, svarar Martin. Det känns tryggt att ha Two som BI-partner att teama ihop med. Vi upplever att de levererar hög kompetens, men även ett stort engagemang för oss som kund, vår affär och utveckling.
Här på Two är vi mycket glada för att vi med vår expertis inom Business Intelligence kan hjälpa Bilia på flera sätt inom Power BI.
Bilia är en helhetsleverantör som erbjuder allt du behöver för ditt bilägande – från ax till limpa. Här sker försäljning av nya och begagnade bilar, bildelar och biltillbehör. Under ditt bilägande kan Bilia erbjuda både originalservice och reparation och hjälper dig givetvis med finansiering, försäkring och abonnemangslösningar.
Two hjälper företag och verksamheter att bli datadrivna med hjälp av Microsofts ekosystem. Vi sätter högt värde på långsiktiga relationer med våra kunder och tror att vi tillsammans med kunden når bäst resultat. Våra kontor finns idag i Karlstad och Göteborg men vi har hela Sverige som arbetsfält.
Christofer Järlesjö
christofer.jarlesjo@two.se
070-238 78 29