Med målet att göra verksamheten mer transparent och effektiv, har Provia valt Microsoft Dynamics 365 Business Central som sitt nya affärssystem. Tack vare Business Central har företaget nu en mycket bättre översikt av sin verksamhet genom att all nödvändig information är samlad på ett och samma ställe. Provia levererar högkvalitativa produkter för säkerhet, hantering och drift av gator, vägar och liknande miljöer. Nu har de också hittat rätt väg till en mer affärsintelligent verksamhet.
Affärsområde
Dynamics 365
Plattform
Business Central
Länk till webbplats
https://www.provia.se
Att gå över från Navision till Business Central som affärssystem medför att Provia nu enklare kan följa upp och analysera data. Vilket i sin tur leder till bättre beslut och minskat beroende av enskilda personer för att hantera verksamhetens information.
En av de största vinsterna med att byta ERP är just att all information blir lättare att hitta och lita på. Detta skapar en större tillförlitlighet och minskar risken för felaktig hantering av data. Dessutom ger det Provia möjlighet att frigöra resurser och skapa mer effektiva processer.
För att ytterligare optimera verksamheten har Provia integrerat Business Central med flera kraftfulla lösningar:
En annan viktig aspekt av projektet är införandet av en så kallad datasjö. Där är all historisk data lagrad tillgänglig för analyser och rapportering. Detta gör det möjligt för Provia att dra nytta av sina tidigare erfarenheter och data för att fatta ännu mer informerade beslut framöver. På så sätt stärker de sin konkurrenskraft på marknaden.
Implementationen av Business Central var ett projekt med lyckat resultat, mycket på grund av engagemanget från både Provia-teamet och Two. Projektet höll sig inom både scope, tidplan och budget – vilket är en stor bedrift när man genomför en sådan omfattande förändring av verksamheten. Tack vare noggrant planeringsarbete, ett dedikerat team och ett tydligt fokus på de långsiktiga målen har Provia kunnat slutföra övergången smidigt och utan större farthinder.
Med det nya affärssystemet är Provia mindre beroende av enskilda personer och mer självständiga i sin verksamhet. Samtidigt kan de fortsätta att leverera sina produkter och tjänster med samma höga kvalitet som tidigare, men nu med större flexibilitet och kortare ledtider. Kunderna får därmed en ännu bättre och mer pålitlig upplevelse, vilket stärker Provias ställning på marknaden.
Business Central ger Provia en stark grund att stå på för framtida tillväxt och utveckling. Genom att kontinuerligt utnyttja den senaste teknologin och effektivisera sina processer, kan de fortsätta att erbjuda marknadsledande produkter och tjänster samtidigt som de skapar långsiktigt värde både internt och för sina kunder.
Med den moderna plattformen är Provia dessutom väl rustade för att dra nytta av alla de möjligheter som Microsoft Copilot erbjuder. Genom att integrera AI-driven assistans i sina arbetsflöden kan de automatisera repetitiva uppgifter, få datadrivna insikter snabbare och förbättra beslutsfattandet i hela organisationen. Detta skapar ytterligare effektivitet och innovation, vilket ger Provia en fortsatt konkurrensfördel på marknaden.
Mikael Sjöqvist
mikael.sjoqvist@two.se
070-757 51 45