Ideal of sweden logotype

Ideal of Sweden har en datadriven företagskultur

För Ideal of Sweden är kundresan och skapandet av en bättre totalaffär viktigt. Avgörande för partnerskapet med Two, är förståelsen för affären och marknadserbjudandet. Tillsammans har vi skapat en datadriven företagskultur.

Affärsområde

BI

Plattform

Qlik

Gå till webbplats

Vilka mål har ni med er verksamhet framöver? 
– Vårt mål är att skapa en bättre affär i stort och växa globalt både online och offline. För att nå dit behöver vi expandera till nya marknader, effektivisera marknadsföringen och ta ett järngrepp över våra kostnader. Ett annat område som är viktigt är kundresan, vilket genomsyrar hela organisationen. Vi vill såklart attrahera nya kunder men det är också väldigt viktigt att vi vårdar de som vi har och ökar återköpsfrekvensen. 

Ideal of Sweden kundcase

Hur ser ni att digitalisering av affärsinformation kan hjälpa er att nå detta? 
– Vi vet att Business Intelligence dagligen hjälper oss med insikter, det är ett område vi utvecklar agilt dagligen. Vi vill skapa ännu mer förståelse för vår affär genom BI och säkerställa att hela organisationen har ett bra underlag för att ta dagliga, affärsdrivande beslut. Beslut som är baserade på siffror och inte känslor. Ett nytt område som vi tillsammans med Two bearbetar är Machine Learning (ML), här ser vi att det finns otroliga möjligheter. Exempelvis kan ML hjälpa oss att gruppera kunder efter beteende, skapa prediktiva modeller etc.

Vilka var era främsta behov/utmaningar ni hade när ni gick in i samarbetet med oss?
– En förståelse för vår affär i tidigt stadium. Förståelse för skillnaden mellan olika marknader, marginal på produktgrupper och produkter och effektiviteten på vår marknadsföring. En annan utmaning var att förstå vilket värde en kampanj ger. Driver det lönsamhet eller nya kunder eller är det bara en kostnad? 

Olaf-Gloersen - Two

Hör av dig till Olaf så berättar han mer!

Olaf Glöersen