För Stronger är digitaliserad affärsdata nödvändigt för att följa både försäljning, marknadsaktiviteter och influencer marketing. ”Vi ser att automatiserad datadriven analys är ett måste för att nå våra högt uppsatta mål.”
Affärsområde
Qlik
Paketlösning
BI för handel
Länk till webbplats
stronger.se
Vi har ställt några snabba frågor till Annica Rantala, COO på Stronger, för att höra hur hon ser på bolagets skräddarsydda BI-lösning i Qlik och framtiden.
Vilka mål har ni med er verksamhet framöver?
– Vårt mål är att dubbla årets omsättning mot fjolåret med bibehållen lönsamhet. Vi har även satt ett mål att bli ett globalt varumärke där Sverige skall stå för en mindre procentuell andel av försäljningen. Detta ser vi som ett viktigt tillväxtmål över tid. Allt för att nå 1 miljard i omsättning inom några år.
Hur ser ni att digitalisering av affärsinformation kan hjälpa er att nå detta?
– Vi använder Qlik dagligen för att följa vår verksamhet. KPI:er som beskriver allt från försäljning, inköp till kundresor och marknadsaktiviteter. Vi behöver ofta ta mycket modiga beslut för att fortsätta att öka i den takt vi beslutat oss för. I beslutsprocessen är digitaliserad affärsinformation nödvändig.
Vilka var era främsta behov ni hade när ni satte upp er Qlik-lösning?
– Initialt var det enkla, basala behov som t ex att följa försäljning och resultat. På senare tid har vi fått hjälp att hitta lösningar för att följa utvecklingen i olika länder, samt kostnaden för att sälja på olika marknader. Returstatistik är viktig för oss som e-handlare och vi följer även influencer marketing med hjälp av Qlik.
Vilken förändring har ni uppnått?
– Vi når alla mål vi har satt upp för 2020, t ex: dubblerad omsättning mot fjolåret. Vi lyckas också månad för månad bli ett alltmer internationellt varumärke med merparten av vår omsättning utanför Sverige. Vi ser att automatiserad datadriven analys är ett måste för att nå våra högt uppsatta mål.
Olaf Glöersen
olaf.gloersen@two.se
070-777 04 58